martes, 19 de noviembre de 2013

Bangkok: la Venècia d'Orient

Els dies que vaig passar a Bangkok els vaig gaudir moltíssim. Coneixent gent a l’alberg i anant aquí i allà. Provant els primers menjars i observant els primers rostres i paisatges, en aquest cas urbans. Com un nen amb sabates noves, recent viatge estrenat, em passejava jo per la ciutat.

Aquell primer matí vaig decidir anar al Gran Palau, antiga residència reial i on descansa el famós Buda maragda. No tinc intenció de visitar tots els monuments de la ciutat, més aviat tinc ganes d’observar la gent i la vida als diversos barris, veure què mengen, com es relacionen, on viuen, com es distreuen i de què treballen; palpar l’ambient, és el que més m’agrada de les grans ciutats i és la única manera al meu entendre d’emportar-me una imatge global i no endur-me simplement una postal de cada atracció turística. Això vol dir caminar i perdre’s una mica, sobretot pels mercats que tant m’agraden. Però intuïa una ciutat enorme i vaig pensar que seria un bon començament fer alguna cosa fàcil, i què més fàcil que anar al Gran Palau. Després un cop al centre històric ja trobaria temps per perdre'm. Com que les xines i la belga no tenien pla es van apuntar i totes quatre ens vam enfilar a l’skytrain. L’ambient que hi ha és bastant cosmopolita, com a qualsevol altra gran ciutat. Tots pendents dels seus mòbils i de les pantalles amb publicitat que hi ha dins el vagó (que quica la televisió tailandesa!). 

Dins l'skytrain

Nosaltres estem pendents del paisatge de ciment, que potser no se’n pot dir bonic, però altre cop m’impressiona. L’skytrain, però, no és l’únic que serpenteja ràpid per la ciutat, hi ha algú que li fa competència: el majestuós riu Chao Praya.


Riu Chao Praya

Hi ha una flota de ferris amb parades fixes que són una de les formes més agradables de moure’s per la ciutat i evitar el tràfic congestionat. Amb l’airet refrescant per la velocitat pots admirar els temples, puntes d’stupes (construccions en forma de con típiques del budisme) i gratacels que es veuen a la riba i més enllà; veure el tràfic de passatgers amunt i avall, per ells és un transport públic més; també és curiós la quantitat d’embarcacions diferents que solquen pel riu. És un riu ple de vida, almenys humana... 

Wat Arun a la riba

Sembla una carretera més de la ciutat, però en aquesta m’és igual l’estona que hi hagi de passar.

Un cop vam arribar al Gran Palau, vam considerar que l’entrada era molt cara i a més el Buda Maragda no es podia veure. No sé si tenia a veure amb algunes manifestacions que hi havia aquells dies per la ciutat per protestar contra un projecte de llei d'amnistia.

Gran Palau, vist des de fora

Vam decidir simplement passejar per la zona i vam entrar en un petit temple qualsevol. Hi havia diferents recintes: en un hi havia la imatge de buda amb diferents postures; en un altre hi havia uns recipients on hi abocaven un oli i encenien encens; en un petit pavelló resaven i feien ofrenes amb flors i, al final de tot, hi havia una dona vestida tradicional que cantava. Semblava un lament el que cantava, era molt trist i feia cara de patiment. Hi havia alguns tailandesos escoltant-la, però més aviat semblava que passaven l’estona allà. M’adono que m’he de documentar una mica sobre el budisme, ja que se m’escapen moltes coses.

Pregant
"Cantant"

A qualsevol carrer veus petits altars amb flors, fins i tot en alguna rotonda hi havia una escultura i un senyor posant-hi flors!

Com que estàvem a prop del guetto motxiller pseudohippy que és el carrer Khao San Road, vam decidir acostar-nos-hi per pura curiositat. Pel camí em va agradar trobar paradetes amb fruita fresca, pinxos de peix i altres menjars, i fins i tot un mercat sencer de loteria, tenen fe en altres coses a part de Buda!

Su comprant un pinxo de sípia
En un carrer hi havia un altre complex de temples, semblava que estaven celebrant alguna cosa important. Vam tafanejar per les reixes. Un home ens va fer senyals que entréssim i va ser una sort entrar-hi! Dins estava molt ple de gent, alguns menjant i bevent, asseguts a terra o a qualsevol cantonada, i molts d’altres feien cua per escoltar un discurs gravat, del qual nosaltres no enteníem res, però per a ells semblava molt important. Hi havia aigua fresca gratis per tothom i ens vam refrescar. De sobte el mateix home que ens havia convidat a entrar ens va tornar a fer senyals que el seguíssim. Nosaltres, desconfiades, no sabíem què fer. El vam seguir de lluny amb cautela, pels passadissos entre temples, i vam arribar darrera un temple on hi havia unes dones servint menjar. Ens volien convidar a dinar! I així és com vaig dinar un arròs amb bambú picant, bastant bo! Estàvem contentíssimes.

Dinant
La dona que ens va servir el menjar, molt amable, ens va explicar que celebraven un aniversari no sé si de naixement o mort d’un monjo. El discurs que s’anava repetint pels altaveus era una gravació antiga de les seves paraules. Hi havia una gran esplanada de cadires, i quan s’acabava el discurs els que estaven asseguts s’aixecaven i s’asseien els que havien fet cua, es veu que molts es tornaven a posar a la cua. Tothom estava molt feliç de ser allà, i de compartir la festa amb qualsevol que s’hi acostés. Per ells era un honor poder explicar a unes estrangeres la bona feina que havia fet aquell monjo, i que no vam acabar d’entendre en què havia consistit.

Finalment vam arribar a Khao San. Jo em preguntava com podia ser un sol carrer tan popular i per què hi van a espetegar la majoria de turistes que arriba a la ciutat. Resulta que és on hi ha els albergs i hotels més barats i jo, després d’haver-ho vist, m’alegro d’haver-me allotjat lluny d’allà, potser tardava més en arribar als llocs, però almenys el barri no era un circ sorollós per turistes. El lloc no era pas desagradable però jo no he vingut a Tailàndia a comprar roba, ni a beure cerveses ni a fer-me massatges ni carnets falsos, activitats punteres a Khao San. En qualsevol cas, és curiós observar els tipus de turistes que deambulen (i m’hi sumo) per aquests carrers. En cap altre lloc he vist pinxos d’escorpins!

Khao San Road
El millor del dia va ser sens dubte el passeig amb barca que vam fer per un dels canals del riu, el Khlong Bangkok Noi, a la zona de Thonburi. Vam llogar una barca de popa llarga amb el seu conductor, i durant una hora vam poder observar la vida als barris flotants. No me l’imaginava aquest món dins del bullici de Bangkok. Un barri tranquil. Els tailandesos, discrets, feinejant dins les seves cases, alguns pescant, alguns banyant-se.





Fins i tot se sentia cantar els ocells. Les cases bastant atrotinades i de fusta, pleníssimes de coses i, de tant en tant, boscos de nenúfars i palmeres.


El conductor, tímid i fred, potser fart de turistes però amable, conduïa molt lentament, com si no volgués destorbar el silenci. Silenci preuat enmig de la bogeria sorollosa que és Bangkok.

The driver

Després de caminar tot el dia va ser molt agradable, em semblava estar a un altre lloc. I ja tornant, amb l’última llum del capvespre em va agradar veure la ciutat il·luminada a la llunyania. Els daurats dels temples brillaven i era preciós.

El dia següent a l’alberg vaig conèixer una noia eslovaca, Evita. Ella estava a Bangkok per feina i totes dues volíem anar al barri xinès, així que hi vam anar juntes. Aquest cop vam agafar el metro, on vaig haver de passar per un arc detector i on està prohibit portar líquids i objectes punxants, com als avions! És un metro molt modern, millor que el de Barcelona! Pel camí l’Evita em va portar a un mercat de plantes i verdures.


Va ser increïble, quina exuberància vegetal i floral. Orquídies, plantes carnívores, pensaments, llavors, arbustos, arbres fins i tot! Quina quietud els venedors, darrera les seves plantes, gairebé amagats, veient passar la gent, fent alguna becaina, recol·locant les seves floretes.


Carnívora


Vam comprar algunes fruites. N’hi havia una de molt aspra, semblava que reaccionés amb la llengua. També hi havia mango, el millor que mai hagi tastat. I una mena de poma de color rosa, molt sucosa, boníssima! Em va agradar provar aquests nous sabors. I en els següents dies en vaig comprar en varies ocasions.

La parada de les fruites. T'ho tallen i tot

El barri xinès em va encantar. Les seves botiguetes amb tot d’ampolletes i productes estranys. Les seves flors per fer te. Els seus peixos, crancs i gambes i altres vinguts de l’aigua, cuinats de formes estranyes. Les seves carns macerades al sol. Els seus fanalets vermells per tot arreu. Es nota que són uns grans comerciants. No reconec la majoria de coses que venen, les botiguetes amb tot d’ampolletes no sé si són farmàcies o perfumeries o ingredients culinaris, però m’encantaria remenar-ho tot.





Ànec

Porc


Dins el barri hi ha un gran mercat cobert on hi ha roba, quincalles, joies de plàstic, teles, cosmètica, ulleres, rellotges. M’explica l’Evita que els comerciants de Khao San venen aquí a comprar el que després venen als turistes allà. Tot és molt barat i tot es repeteix en una filera de passadissos que sembla no acabar mai.


Cansades fem marxa enrere i després de dinar, anem al Wat Pho, un dels temples més antics de la ciutat, on descansa un Buda de 46 metres. El lloc em sembla fascinant, és un dels primer temples que veig de prop i el trobo preciós. El recinte està tot ple de petits budes daurats, potser centenars, i stupes amb motius vegetals.


Stupes amb motius vegetals

Evita acompanyada de budes
M'agraden molts els guardians de pedra

El gran Buda reclinat, així l’anomenen, jau dins un dels edificis, gairebé n’ocupa tot l’espai. Quan entres et sorprèn el cap gegant, amb els seus cabells arrissats, i mentre vas caminant t’adones també de les grans dimensions dels peus, on hi ha unes filigranes fetes amb nacre o mareperla. Pobre Buda, no es pot girar, sort que té on mirar, totes les parets i sostres estan plens de dibuixos pintats. El lloc em va agradar molt, tot i que l’Evita em va distreure bastant, m’hauria agradat estar-hi més en silenci, hi havia pocs turistes i es podia gaudir del lloc.

És molt més gran del que us sembla






Aquell vespre vaig arribar a l’alberg cansadíssima. Les primeres nits em venien al cap mil pensaments i em costava dormir, sumat al moviment que hi ha en una habitació compartida, i el fet d’estar tantes hores fent l’esforç de parlar i entendre l’anglès, que no domino, em va esgotar. Em va agradar moltíssim conèixer gent i compartir excursions i experiències, tots em van aportar molt, però molta energia se me n’anava cap a ells. Vaig decidir que els següents dies me’ls agafaria més amb calma i amb més estones per mi sola. S’acostava el moment de fer la primera migració i tenia una mica de nervis a la panxa. Com que no havia pogut veure el gran mercat de Chatuchak, un dels mercats més grans del món, vaig decidir que el meu pròxim destí seria Amphawa i Mae Klong, uns pobles al sud de Bangkok amb uns mercats certament curiosos. Però aquesta ja és una altra història. Bangkok m’havia omplert de ganes i il·lusió pel viatge, crec que un troba en aquesta ciutat el que vulgui. A mi encara em podia oferir molt més, però ja hi tornaré més endavant. De moment guardo a la retina les seves aigües, els senyors que les transiten i el bell Wat Arun amb l’última llum del capvespre.

9 comentarios:

  1. Que guay Cristina! M'encanta llegir les teves cròniques, és com si també fos el meu viatge (que en certa manera ho és...) Però si vols explicar tot el viatge, a aquest ritme no acabaràs mai! Apa, esperem la nova entrega!
    Rafa

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Sí... tens raó. Però és que són les anècdotes les que fan el viatge! :)

      Eliminar
  2. Maquíssim Cristina! I quines fotos! En volem més de tu, per això, per veure't la carona! Mmm... jo també vull menjar-me un mango com els d'allà!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Anna! He descobert un postre que és mango amb arròs amb llet de coco. Boníssim!!! Mango sticky rice hehehe

      Eliminar
  3. Oh!!!!! M'encanta tot el que expliques!!!!! Ja m'hi veug en una barqueta d'aquestes!!!! I tot aixo estirada al meu llit, imagina el poder de lea paraules!!! Esperem impacients les noves aventures!!! Molts petons!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Gràcies Gibet!! En el següent capítol... pluja, aigua, caigudes, gambes i cocos!

      Eliminar
  4. Cris, iu iu iu! Jo també et segueixo des d'Anglaterra! Les teves cròniques em recorden la meva experiència. Ja veig que gaudeixes de cada moment i de cada detall. Omple molt un viatge així! Un petó ben gran!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Annaaa! Fa dies, setmanes, pensava en escriure't un correu a veure com et va l'aventura anglesa i no ho vaig fer!
      Ara sóc a Laos i d'aquí pocs dies ja me'n vaig a Vietnam. T'envio un correu!!

      Eliminar